Oppimistehtävä 2 - Digitaalinen identiteetti ja GDPR
Kuten ensimmäisessä oppimistehtävässä mainitsin, edustan teknologian keskellä varttunutta ikäpolvea. Tämä näkyy myös omassa sosiaalisen median käytössäni - en ole uskaltautunut koskaan erityisemmin tarkkailemaan puhelimeni sovellustenkäyttödataa, mutta rohkenen väittää, että erilaisten puhelinapplikaaioiden parissa vierähtää varmasti useita tunteja päivässä.
Päivittäin käytän eniten kuvanjakopalvelu Instagramia, jossa myös jaan itse sisältöä niin feed-seinän kuin storypalvelun puolellekin. Ennen olin kuitenkin sisällöntuottamisessa huomattavasti aktiivisempi, nykyään julkaisen sisältöä vaihtelevasti noin 1-5 kertaa kuukaudessa. Tämä on melko kausittaista; esimerkiksi tällä hetkellä viimeisin julkaisuni feedin puolelle on tapahtunut melkein kaksi kuukautta sitten, mutta toisinaan saatan päivittää sinne viikoittainkin sisältöä. Liityin Instagramiin vuonna 2013, ja 8 vuoden aikana olen julkaissut yhteensä 569 pysyvää julkaisua. Instagramissa olen erityisen aktiivinen myöskin sisällön vastaanottajana ja kuluttajana; tykkäilen joka päivä varmasti lähemmäs sadoista julkaisuista, kommentoin toisten sisältöä usein, viestin esimerkiksi Instagram Direct-palvelun kautta ja katselen Instagram Reels-videoita. Koen, että saan Instagramista sosiaalisen median palveluna kaikista eniten irti - se on monikäyttöinen ja viihdyttävä ja kätevä alusta esimerkiksi tärkeistä yhteiskunnallisista asioista keskustelemiselle, mutta sitä ei silti tarvitse loppujen lopuksi ottaa kovin vakavasti. Tiedostan kuitenkin, että mikäli nyt joutuisin yhtäkkiä vieroittamaan itseni Instagramin ihmeellisestä maailmasta, voisi olo olla ainakin hetken aikaa melko orpo..:D
Toiseksi suosituimpia sovelluksia älyluurissani ovat ehdottomasti viestisovellus WhatsApp sekä niin ikään sosiaalisen median alustat Snapchat ja Tiktok. Näistä kaksi ensimmäistä ovat osaltani suosittuja, sillä niiden kautta viestin päivittäin ystävieni ja perheeni kautta arkisistakin asioista. Videosisällölle suunnattu Tiktok on puolestaan itselläni käytössä pitkälti sen tuoman viihteen takia: Selailen muiden tekemää videosisältöä päivittäin. Itse en ainakaan vielä ole innostunut luomaan kyseiseen sovellukseen omaa sisältöä, mutta täytyy tunnustaa, että se on muutamaan otteeseen käynyt melko lähellä, enkä ihmettelisi vaikka lähitulevaisuudessa siihenkin hommaan ryhtyisin.
Puhelimessani on toki liuta muitakin sovelluksia aina hyödyllisiä päivittäispalveluita tarjoavista reseptisovelluksista kuvanmuokkausapplikaatioihin. Niiden käyttö ripottautuu osaltani melko kausittaiseksi. Yhteistä kaikille sovelluksille on kuitenkin se, että niiden käytöstä muodostuvasta datasta voisi varmasti päätellä minusta yhtä jos toistakin. Olen lisäksi sovellusten käyttäjänä sitä tyyppiä, joka välillä luo esimerkiksi uusia käyttäjätunnuksia milloin mihinkin palveluihin melko heppoisinkin perustein. Tätä konkertisoi myös katsahdus Google-tilini tietoihin - olen ladannut tililläni laitteisiini yli 400 eri sovellusta, perustanut elämäni aikana 4 eri blogia ja ladannut niihin yli 3000 tiedostoa sekä synkronoinut tiliini yli 120 salasanaa. Melkoista!
Sukellus Google-tilini syövereihin toi mukanaan aika yllättäviäkin paljastuksia siitä, minkälaista tietoa sallin itsestäni kerättävän, ja minkälaista datajälkeä matkan varrelta on kertynyt. Uskoisin kuitenkin, että digitaalinen identiteettini edustaa melkolailla keskivertoa ikäistäni nuorta naista. Kuten jo todettua, sukupolveni edustajana sosiaalisen median ja teknologian päivittäinen käyttö on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, ja siihen on vartuttu jo melko nuoresta saakka. Totta puhuen en ole koskaan liiemmin jaksanut lueskella esimerkiksi käyttämieni sovellusten käyttöehtoja, ja aika leppoisasti olen useimmiten ruksinut sen kohdan hyväksytyksi, jossa pyydetään ties minkä henkilötietojen käyttölupia. Tämän somekurssin tarjoaman digiperehdytyksen myötä aion kyllä ehdottomasti jatkossa tehdä ryhtiliikkeen asian suhteen!
Kommentit
Lähetä kommentti